Chci si založit vlastní e-shop
V první řadě, pokud si chcete založit vlastní e-shop, musíte si uvědomit, že je to podnikání jako každé jiné, a měli byste tedy zamířit na finanční úřad, také počítejte s tím, že si budete muset vést účetnictví, ze začátku pravděpodobně budete začínat jako fyzická osoba, takže Vám bude stačit tzv. daňová evidence, dříve se tomu říkalo jednoduché účetnictví, k tomu nebudete potřebovat ani účetní, je to jednoduchá rovnice: má dáti-dal.
Porovnávejte – na internetu, u přátel, u rodin, u známých – čím je e-shop osloví, že zrovna v něm právě nakoupí, co je na něm tak zaujalo, a snažte se být originální.
Stejně jako u normálního podnikání počítejte s tím, že budete potřebovat nějaké prostory, kdo si myslí, že provozovat e-shop doma, velmi rychle přijde na to, že se to prostě nedá, dřív nebo později by se to promítlo do Vašeho osobního života i života celé Vaší rodiny.
Podnikatelský plán je samozřejmostí stejně jako u klasického podnikání, bez podnikatelského plánu jste napůl odsouzeni k neúspěchu, také si sestavte analýzu, silných a slabých stránek Vašich i Vašeho budoucího e-shopu, při sestavování buďte k sobě upřímní, nenalhávejte se něco, co není pravda. Co by taková analýza měla obsahovat?
– silné stránky – např. cena, kvalita produktů, skvělá logistika, silní dodavatelé apod.
– slabé stránky – např. omezený rozpočet, úzký výběr, neznámá značka
– příležitosti – např. investiční partner, expanze do zahraničí, získání a nabízení nového sortimentu
– ohrožení – např. vstup silných zahraničních konkurentů, státní regulace, nezkušený personál (pokud budete ze začátku pracovat sami, nebojte se tam uvést všechny své vlastnosti, dobré i špatné).
Sestavte si také plán finanční, nebo spíše odhad, když s podnikáním začínáte, nemůžete nikdy finanční plán sestavit přesně, ale spíš odhadnout – do nákladů zahrňte opravdu vše od zakoupení e-shopu včetně grafiky, přes náklady na nákup produktů, reklamace atd., a nezapomeňte si do nich také zahrnout rezervy, měly by tvořit alespoň 20 procent předpokládaných výdajů.
Předpokladem pro úspěšné podnikání, a to jakéhokoliv, tedy i při založení e-shopu, je jedna velmi důležitá vlastnost – NEMÍT STRACH.Strach udělat chybu, přijít o peníze, zklamat či neuspět jsou nejčastějším důvodem toho, že člověk vůbec nezačne, nebo že rozjíždí e-shop s tzv. zataženou ruční brzdou. Chcete-li uspět, nevyhnete se odvážným rozhodnutím, investicím, které se nikdy nevrátí, zklamáním vlastním i zklamáním lidí, kteří něčemu věřili a jejichž očekávání se nenaplnilo.